dinsdag 2 februari 2010

Een nieuwe start!


Terug van lang weg geweest!

Maar er is ondertussen ook heel wat gebeurd.

Ik heb de bib van Turnhout verlaten en ben sinds 1 december bibliothecaris in Mol. Een nieuwe uitdaging, waar ik tot nu toe erg van geniet.


Eén van de plannen hier is om ook van start te gaan met (enkele van de) 23 dingen. Dus overloop ik de cursus nog eens om weer helemaal mee te zijn. Want ik heb op dat vlak een beetje stil gelegen.

En om hier goed van start te kunnen gaan, vlieg ik er weer in!!

maandag 6 april 2009

Try out

Oostende was koud en mistig! Maar... samen met een collega van de bib van Turnhout naar een optreden van Patricia Kaas geweest. prachtig en theatraal in 't Kursaal. Achteraf Arno gewoon tegen het lijf gelopen ... het leven kan mooi zijn!
Deze ochtend ook nog de bib daar bezocht. Mooi van buiten, maar om niet met Clouseau te zeggen, 't zit hier niet van binnen! Oude boeken, weinig geïnspireerd meubilair, donker, suf, ...

En nu Apture proberen...

dinsdag 9 december 2008

het 23e ding!



Ik ben er geraakt! Met een dubbel gevoel!

Blij dat het erop zit. Toch de druk om de deadline te halen.

Met spijt ook dat het nu niet meer moet. Ik ga het zeker niet laten liggen, en veronderstel dat er zeker nog veel te ontdekken is, maar toch: poetsen en zo moet ook gebeuren (dorie toch, geen uitvlucht meer).

Mijn favorietje bij uitstek: lastfm. Zoals al gezegd, hier al veel met muziek bezig: een grote harde schijf vol, maar dit kende ik niet en vind het een zalig ding!

Wat ik het minste 'ding' vond: twitter. Te vluchtig en vooral zie ik geen toepassingen in de bib.

Maar daarnaast zoals gezegd vele mogelijkheden: voor onze promotie (blog, flickr, youtube), voor onze en mijn eigen efficiëntere werking (RSSfeeds met google reader, google documents), ...

Wat de cursus met mij gedaan heeft: zeker zin gegeven in meer. Niet dat ik hiervoor niet 'op internet' kwam, maar zag maar twee toepassingen: informatie opzoeken of domme ontspanning. Nu ben ik er van overtuigd dat er een heel scala aan mogelijkheden open ligt!

Bedankt dat ik dit heb leren kennen! Bedankt voor de goede begeleiding! Op naar die receptie (of heb ik dat verkeerd begrepen?? :-)

Tot donderdag!

Bibliotheek 2.0

Was hier thuis wat aan het rondsnuisteren om een artikeltje te vinden over bibliotheek 2.0. heb niet echt veel bij de hand in papieren versie.
Kwam zo terecht op de blog van bibliotheekr.org bij een interessante vergelijking tussen rouwen en overstappen naar bib 2.0.

Ik zie het ook bij ons de bibliotheek zo gebeuren.
Van : We hebben dat niet nodig, mensen vragen daar niet naar...
Over: Paul (of Annemie of beiden) hebben weer nieuw speelgoed gevonden.
En: Ik heb daar geen tijd voor, weet je wel hoeveel werk ik heb?
En: Boeken gaan toch nooit verdwijnen
En: je bevestigt alleen de kloof tussen have en have-nots
...

Enfin: we hebben het op andere terreinen ook al meegemaakt.

Maar toch: doorgaan!
Ik ben overtuigd: de plannen beginnen al vorm te krijgen: starten met een blog, onze foto's op Flickr, onze filmpjes op Youtube, 4fm 'en of deezer) koppelen aan de internetlinks van onze catalogus,...

De bib heeft altijd al een rol gespeeld om nieuwe media onder de aandacht te brengen. We mogen ook nu niet stoppen!!

Doorgaan dus!! tegen weer en wind!

maandag 1 december 2008

sociale catalogi



Beetje rond gekeken in Michigan, Amsterdam, Eindhoven...


Ik ben overtuigd! Hoe meer info je kan meegeven aan de gebruikers van onze catalogi, hoe beter!


Maar, in de bib zie ik dat gebruikers toch nog het meest de catalogus gebruiken om te kijken of een boek aanwezig is, en waar ze het dan moeten vinden!


De geoefende surfer komt wel aan al zijn info; een taak voor de bib om de andere gebruikers deze mogelijkheden allemaal te leren kennen. dus ja, hoe meer zinvolle koppelingen vanuit je catalogus, hoe beter!

Dus koppel maar aan last.fm, librarything, en al de anderen...
geef mogelijkheden om te taggen: we leren van elkaar!

En om het dan eens anders te zeggen "Knowledge is of two kinds. We know a subject ourselves, or we know where we can find information upon it." (Samuel Johnson)

We weten wat te doen!!



zondag 30 november 2008

sociale netwerken!!

Een stapje terug en éentje verder. Niet altijd de juiste volgorde.

Heb maanden geleden een account aangemaakt op netlog...alleen om te zien waar mijn tienerdochter mee bezig was.
Ik was meteen heel populair: terwijl ik geen foto en minieme info over mezelf postte, kreeg ik dadelijk aandacht van vreemde mannen. Dus eenzame dames (en heren): allen daarheen!

Nee dus: niet aan mij besteed. Ik hou van echt contact. Pintje aan den toog! babbeltje bij een boek! maar:
Hier zie ik ook niet meteen mogelijkheden voor de bib. Een bibliotheek als ontmoetingsruimte, helemaal akkoord! Maar virtueel?... onze cyberbib leent zich hier al toe... Men kan er gebruik van maken. Maar of onze taak als 'go-between' hier ligt???

CY

Last.fm of 4fm?

Vandaag wat gespeeld met last fm; Kende het helemaal niet.
We zijn hier wel heel veel met muziek bezig: via limewire, realplayer ed..
Ik heb een account aangemaakt bij last.fm? mijn Last-fm widget geplaats op mijn blog. En ik zit ondertussen hele tijd mooie muziek te beluisteren!!

Paul (dwarskijker) heeft gelijk: wie luistert, luistert ook...is veel accurater bij 4fm.
I-Pod koppelen met je widget heeft ook nadelen: als je kids hiervan gebruik maken, komen bij pa (of ma) wel vreemde smaken boven! (Amy Winehouse??)

Enfin, weer een leuke tool! Wat we er meteen in de bib mee gaan doen... proberen in onze AVM nog eerst digileen te promoten!! Want collectievorming is héél gevoelig!!

Tot de volgende!!